zondag 10 januari 2016

winter weven 2016: week 1, zwart wit

Het jaar 2016 is net begonnen en ik wil mij dit jaar verder gaan verdiepen in (weef)technieken. Ik neem hiervoor mijn oude kleine weefraam als uitgangspunt. Dit weefraam heb ik gekregen toen ik een jaar of 10 was denk ik. Het is niet groot waardoor ik gemakkelijk kleine werkjes kan maken en daar diverse technieken bij kan onderzoeken. Mijn doel is elke week van de winter van 2016 een werkje te gaan maken en die hier te laten zien. Vandaag wil ik mijn eerste werkje laten zien, nog 10 te gaan tot de lente op 21 maart.

Ik wilde graag een vloeiende overloop maken van zwart naar wit, van oud naar nieuw. Hiervoor heb ik wit linnen op mijn weefraam gepannen. Deze witte kettingdraden heb ik voor de helft zwart geverfd zodat deze zo weinig mogelijk te zien zijn in het weefwerk.
Ik ben gaan weven met 3 draden dikke wol tegelijk. Hierdoor kun je gemakkelijk de kleur laten overlopen door 1 of meer draden te vervangen voor een andere kleur. Het resultaat vind ik zelf erg geslaagd. Een prachtige overloop van zwart naar wit.
Afgewerkt met wat franje is het een heel leuk klein werkje geworden wat er eigenlijk om vraagt in het groot te worden gemaakt. Wie weet komt dat er nog van.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten